Waarom cafetaria’s in 2024 nog steeds geen vegan opties bieden volgens Leonie, 36 jaar

Leonie, 36 jaar en wonend in Nederland, ergert zich al een tijdje steeds meer aan het beperkte aanbod voor veganisten in de typische Nederlandse cafetaria. Hoewel supermarkten en restaurants steeds vaker plantaardige opties aanbieden, blijven de cafetaria’s een beetje achter.

“We zijn inmiddels in 2024 beland, en toch moet ik nog steeds uitleg geven over mijn keuze om geen dierlijke producten te eten. Hoe kan het dat cafetaria’s nog steeds achterlopen met vegan opties?” vraagt Leonie zich hardop af.

Voor haar is het meer dan alleen een persoonlijke voorkeur; volgens Leonie moet de bredere sociale verschuiving richting veganisme zich zelfs in cafetaria’s manifesteren.

Een aantal jaar geleden besloot ze om vegan te gaan, door zowel dierenwelzijn als gezondheidsredenen. “Ik wil me goed voelen bij wat ik eet en ervoor zorgen dat mijn keuzes zo min mogelijk schade veroorzaken,” legt ze uit.

Vol enthousiasme ontdekte ze allerlei plantaardige gerechten en merkte ze dat steeds meer restaurants inspelen op de vraag naar vegan opties. Maar als het gaat om cafetaria’s, vindt ze die trend nog niet echt terug.

“In de snackbar heb je misschien wel frietjes en een salade, maar als het op snacks aankomt, is het aanbod súper beperkt,” zucht Leonie.

Haar frustraties zijn grotendeels gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Ze denkt bijvoorbeeld terug aan een avondje uit met vrienden bij de lokale snackbar. Terwijl haar vrienden hun tanden zetten in snacks en burgers, had zij alleen de keuze uit frietjes.

“Het enige dat ik kon bestellen was een portie friet met wat ketchup. Het voelde niet bepaald gezellig. Iedereen had iets van z’n smaak, en ik moest het stellen met een simpel bakje friet,” vertelt ze.

Leonie snapt dat cafetaria’s misschien huiverig zijn om hun menu’s aan te passen, maar vindt het vreemd dat er geen vegan opties bij zijn gekomen. “Er is wel degelijk vraag naar,” zegt ze stellig. “Ik ben heus niet de enige die vegan eet en het zou fijn zijn als er meer keuze was.”

Ze is ervan overtuigd dat uitbreiding met veganistische opties aantrekkelijk is voor veganisten én flexitariërs die nieuwsgierig zijn naar plantaardig eten.

“Het zou niet alleen voor veganisten leuk zijn, maar ook voor anderen die wat minder vlees willen eten,” voegt Leonie eraan toe.

De kansen en de toekomst

Tijdens een familiefeestje voelde Leonie zich ook buitengesloten. Iedereen smulde van lekkere snacks, en zij zat met frietjes en een eenvoudige salade zonder dressing bij een populaire keten.

“Daar zat ik dan, terwijl anderen genoten van een compleet menu. Dat voelde echt niet fijn,” zegt Leonie. “Het lijkt alsof de cafetaria-industrie nog niet doorheeft hoe belangrijk het is dat er voor iedereen eetopties zijn die passen bij hun levensstijl.”

Ze trekt parallellen met andere landen, waar cafetaria’s al met de vegan trend meegaan. “In steden als Londen en Berlijn kun je zelfs bij fastfoodketens veganistische opties zoals burgers en hotdogs krijgen,” merkt ze op.

Waarom kan dat hier niet? “Nederland blijft achter. Terwijl de trend steeds meer richting plantaardig gaat, blijven de cafetaria’s vasthouden aan de traditionele keuzes,” zegt Leonie teleurgesteld.

Toch ziet ze ook kansen voor cafetaria’s om hun aanbod uit te breiden zonder al te veel te hoeven investeren. “Zelfs een simpele veganistische burger of snack zou echt verschil maken,” stelt ze voor.

Leonie gelooft dat de tijd rijp is voor verandering. Cafetaria’s kunnen profiteren van de groeiende focus op duurzaamheid en gezondheid door vegan opties aan hun menu toe te voegen.

“De markt voor vegan producten is er al, en ik denk dat veel cafetaria’s zich niet realiseren hoe groot deze groep consumenten daadwerkelijk is,” legt ze uit. Ze hoopt dat meer cafetaria-eigenaren inzien dat het uitbreiden van het aanbod niet alleen hun klantenbestand vergroot, maar ook een positieve invloed heeft op hun reputatie.

“Het gaat niet alleen om wat op je bord ligt. Het gaat erom welke boodschap je als ondernemer uitdraagt,” zegt Leonie. Ze roept cafetaria’s op om met de tijd mee te gaan en klanten meer te bieden qua dieetkeuzes.

Voor Leonie betekent dit niet alleen dat ze kan genieten van een lekkere snack zonder compromissen, maar ook dat iedereen meer weloverwogen keuzes kan maken. “Ik wil gewoon dat iedereen zich welkom voelt bij de snackbar, of je nu vegan bent of niet,” besluit ze.

Met haar boodschap hoopt Leonie dat de Nederlandse cafetaria’s hun oude menu durven om te gooien en veganistische snacks een vaste plek kunnen geven. Volgens haar is dat een simpele stap richting een inclusiever en aantrekkelijker aanbod waarvan zowel de zaken als de klanten profiteren.