Als je denkt dat alleen benzine en je dagelijkse boodschappen voordeliger zijn in Duitsland, dan heb je het mis. Vooral producten van de drogist zoals haarverf, opzetborstels en gezichtscrème zijn daar flink goedkoper. Ook als je de Nederlandse ‘1+1’ acties meeneemt, is het in Duitsland vaak nog voordeliger. Dit blijkt uit een prijsvergelijking van Kassa.
Kassa vergeleek dertien A-merken bij twee grote drogisterijketens: Kruidvat in Nederland en DM in Duitsland. Ze ontdekten dat de prijzen bij DM ongeveer de helft waren van die bij Kruidvat. Bij Kruidvat betaalden ze 161,69 euro, terwijl dit in Duitsland bij DM maar 73,75 euro was.
Neem bijvoorbeeld de Oral B opzetborstels (set van vier): Kruidvat verkoopt die voor 27,99 euro, maar bij DM betaal je slechts 13,45 euro.
Prijsverschillen Samengevat
Zelfs met Kruidvat’s ‘1+1’ aanbiedingen blijft Duitsland voordeliger. Een winkelmandje dat bij Kruidvat 159 euro kost, koop je bij DM voor maar 116,35 euro.
In Nederland voeren drogisterijen regelmatig ‘1+1’-acties om klanten aan te trekken. De Consumentenbond stelt dat zulke promoties bijna 60% van hun omzet genereren, vooral omdat het woord ‘gratis’ zo aantrekkelijk klinkt. Consumentenpsycholoog Liza Luesink legt uit dat we vaak een ‘1+1’-deal kiezen boven 50% korting omdat ‘gratis’ in ons brein aantrekkelijker is.
De Consumentenbond waarschuwt dat zulke acties misleidend kunnen zijn en pleit voor strengere regels over prijsverlagingen. Drogisterijen vinden echter altijd creatieve manieren om klanten te lokken met aantrekkelijke aanbiedingen. Joyce Donat van de Consumentenbond merkt op dat winkels altijd wel een manier hebben om klanten te verleiden.
Meer dan de helft van de Nederlanders steekt regelmatig de grens over voor boodschappen, blijkt uit een enquête van Kassa. Van de 2500 deelnemers gaf 65% aan regelmatig boodschappen te doen in Duitsland, vooral voor alledaagse artikelen en drogisterijproducten. Dit bespaart hen vaak meer dan 50 euro per keer.
Zelfs als je vanuit Utrecht naar Emmerich rijdt met een middelgrote auto en daar tankt, bespaar je nog steeds zo’n 20 euro.
Onderzoek door Follow The Money toont dat prijsverschillen deels komen door hogere inkoopkosten in kleinere markten zoals Nederland. Omdat Nederland een kleine markt is, rekenen fabrikanten hogere prijzen. Ook logistieke hindernissen, zoals verpakkings- en taalverschillen, spelen een rol bij het importeren van goedkopere producten.
Fabrikanten zien Europa vaak als een winstgevende markt en gebruiken hogere winstmarges om elders te investeren. Ze hebben door hun macht vaak deals met winkels voor schapruimte, waardoor kleinere concurrenten uitgesloten kunnen worden.
Hoewel de Europese Commissie probeert fabrikanten die misbruik maken, te bestraffen, blijft handhaving een uitdaging. Zo kreeg AB InBev een boete van 200 miljoen euro voor oneerlijke handelspraktijken in België, en Mondelēz kreeg bijna 340 miljoen euro boete voor marktdisruptie.
Om geld te besparen, adviseert de Consumentenbond je om online de beste deals te zoeken of naar discounters te gaan. Ga je toch naar de drogist? Let goed op de aanbiedingen en als je dicht bij de grens woont, overweeg een trip naar Duitsland voor lagere prijzen.
(Bron artikel: Kassa)