De eigenaars van Albert Heijn staan momenteel voor verschillende uitdagingen door de toenemende kosten van grondstoffen. Ahold Delhaize, de onderneming achter merken als Albert Heijn, Gall & Gall, bol.com en Etos, zit midden in een complexe marktsituatie. Door de forse prijsstijgingen van grondstoffen zoals koffie en cacao ontstaan er spanningen met hun leveranciers.
Frans Muller, de baas van Ahold Delhaize, blijft echter vastberaden in zijn standpunt om geen concessies te doen, zelfs al betekent dat dat sommige schappen tijdelijk leeg kunnen raken. Muller legt uit dat hun eigen koffieroosterij hen een scherp inzicht geeft in de huidige prijsontwikkelingen van koffie. Dit stelt hen in staat om prijsstijgingen nauwkeurig te volgen. “Onze eigen roosterij geeft ons een helder beeld van hoe de koffieprijzen zich ontwikkelen. We gaan niet akkoord met onredelijk hoge prijzen van leveranciers,” legt hij uit.
Issues met Leveranciers en Huismerken
Muller noemt geen specifieke namen, maar verwijst naar een wrijving met een leverancier bekend om “rode verpakkingen”. Dit lijkt te wijzen op JDE Peet’s, van Douwe Egberts, aangezien deze producten bij Albert Heijn schaars zijn. Klanten worden geïnformeerd over de beperkte beschikbaarheid met bordjes die zeggen: “Deze producten zijn momenteel minder beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak.”
Bij Jumbo speelt iets soortgelijks. Zij zeggen dat bepaalde producten, waaronder die van JDE Peet’s, tijdelijk niet leverbaar zijn vanwege onderhandelingen die nog lopen. Toch benadrukken ze dat de favoriete Douwe Egberts Aroma rood 500 gram nog steeds verkrijgbaar is.
Om de kostenstijgingen voor de consument te drukken, zet Ahold Delhaize sterker in op huismerken. Muller vertelt dat huismerken nu 55 procent van hun assortiment vormen. “Door de financiële druk op huishoudens investeren we meer in huismerken. Perla koffie, ons eigen merk, is daar een goed voorbeeld van. Door goed op deze prijzen te letten, houden we de productkosten onder controle. Mensen worden al genoeg getroffen door de hoge inflatie,” legt Muller uit.
In januari was de inflatie 3,3 procent hoger dan dezelfde maand het jaar ervoor, met een bijzondere stijging van voedingsmiddelen, dranken en tabak van 7 procent, volgens het CBS.