Ontdek de slimme trucs die supermarkten gebruiken om je te verleiden

Verpakkingen in de supermarkt zijn de laatste jaren niet alleen maar kleiner geworden. Fabrikanten hebben nog een andere minder zichtbare truc bedacht. Volgens de Consumentenbond worden producten nu op een andere manier samengesteld, wat betekent dat klanten dezelfde of zelfs hogere prijzen betalen. Dit zorgt voor veel ontevredenheid.

Veranderingen in verpakkingen en inhoud

De Consumentenbond heeft 600 producten onder de loep genomen en vergeleek ze met hoe ze vijf jaar geleden waren. Bij een kwart daarvan was de samenstelling veranderd.

Meestal gaat het om kleine aanpassingen in het recept, maar soms zijn de veranderingen best ingrijpend. Zo hadden de lekkerbekjes van Albert Heijn vijf jaar geleden nog 66 procent vis, wat nu nog maar iets meer dan de helft is.

Bij Plus zie je hetzelfde gebeuren. De bosvruchtensiroop had ooit 19 procent bosvruchten, maar nu nog maar 6 procent.

Steeds hogere prijzen

Deze veranderingen komen veel voor bij huismerken, maar ook bekende A-merken zijn niet vies van deze trucs. Kijk maar naar Bertolli vloeibaar, dat ooit 20 procent olijfolie bevatte, en nu slechts 7 procent. Je zou verwachten dat een dalende kwaliteit ook een dalende prijs met zich meebrengt, maar dat is dus absoluut niet het geval. De prijzen blijven hetzelfde of stijgen zelfs. Dat is toch echt te gek voor woorden.

Albert Heijn beweert dat hun lekkerbekjes nu beter smaken met minder vis. Volgens hen is het paneermeel juist de smaakmaker. Klinkt dat ook als onzin in jouw oren?

Plus geeft ook uitleg voor hun veranderingen. Ze zeggen dat de beleving van de bosvruchtensiroop vooral komt door de geur, waardoor de vermindering van het fruitgehalte geen probleem zou zijn.

Vertrouwen in supermarkten

De Consumentenbond heeft weinig vertrouwen in supermarkten en fabrikanten. Hoewel supermarkten volhouden dat de kwaliteit niet achteruitgaat, vindt de Consumentenbond dat wel degelijk het geval. “Als een product echt beter is geworden, dan zou dat groot op de verpakking staan. En dat is simpelweg niet zo,” zegt Joyce Donat.

Supermarkten geven wel de productinformatie op de etiketten, maar consumenten weten meestal niet meer hoe het product vijf jaar geleden was. En zo krijgen we weer eens een rad voor ogen gedraaid. Dit gebeurt terwijl steeds meer mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Supermarkten zijn vooral uit op meer winst. Ze besparen op dure ingrediƫnten, terwijl de prijs hetzelfde blijft.

Fabrikanten snijden in de dure ingrediƫnten, terwijl de prijs ongewijzigd blijft. Dit wekt veel frustratie op bij de klanten.