Amsterdams klushub flop: slechts 4 ondernemers maakten er gebruik van

De zogeheten klushub van de gemeente Amsterdam, waar je als ondernemer elektrische voertuigen kunt huren, blijkt amper aan te slaan. Sinds de proef in februari begon, hebben zich maar vijf bedrijven gemeld, en één daarvan is inmiddels alweer afgehaakt.

Grote groene plannen, weinig animo

Met de Park+Switch-hub in de Piet Heingarage wil de gemeente kleine ondernemers over de streep trekken richting schoner vervoer. Moet je met een bestelbus de stad in? Dan kun je je oude, vervuilende bus daar neerzetten en voor even een elektrische variant meenemen. Zo hoopt Amsterdam de stap naar de zero-emissiezone te versnellen.

In de praktijk blijft het enthousiasme voor de klushub beperkt. Uit cijfers die AT5 opvroeg, blijkt dat tot nu toe maar drie bedrijven er echt gebruik van maakten, waarvan er één snel weer afhaakte. Daarmee blijft het plan voorlopig flink achter bij wat de gemeente had gehoopt.

Wethouder houdt de moed erin

Verkeerswethouder Melanie van der Horst vindt de magere belangstelling “jammer, maar niet verrassend”. Volgens haar zit het project nog in de opstartfase. “We wisten dat dit tijd zou kosten. Ondernemers moeten wennen aan andere manieren van werken, zeker rond vervoer en logistiek,” aldus Van der Horst.

Ze wil uitzoeken hoe de hub aantrekkelijker kan worden. Op tafel liggen onder meer extra communicatie, flexibelere huurtarieven en een betere aansluiting op de routes waarop ondernemers toch al rijden.

Ondernemers blijven sceptisch

Veel ondernemers vinden de overstap naar elektrisch voorlopig te duur en te veel gedoe. Niet alleen de huurprijs speelt mee; ook beperkt laadvermogen en de planning eromheen werken tegen. “Ik kan niet elk uur naar een hub rijden om busjes te wisselen,” zegt een installateur uit Noord. “Dat kost me meer tijd dan het oplevert.”

Daarnaast weten sommige bedrijven simpelweg nog niet dat de klushub er is. Volgens belangenvereniging MKB-Amsterdam is er karig gecommuniceerd over het project. “Veel ondernemers horen er pas over als de gemeente op uitstoot controleert,” zegt voorzitter Bart Drenth. “Dan is het te laat.”

Zero-emissiezone op komst

De tijd dringt voor de gemeente. Vanaf 2025 geldt in delen van Amsterdam een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtverkeer. Rijd je nog in een oudere dieselbus, dan kun je straks niet overal meer terecht. De klushub moet die overgang wat soepeler laten verlopen.

Volgens Van der Horst wordt het experiment voorlopig niet beëindigd. “We willen ontdekken wat wél en niet werkt. Overschakelen naar elektrisch kost tijd, maar we blijven ondernemers ondersteunen die die stap willen maken.”

Toekomst blijft onzeker

Voor nu blijft de klushub bestaan, maar of het op lange termijn levensvatbaar is, moet nog blijken. Blijft het gebruik laag, dan zal de gemeente waarschijnlijk met een andere aanpak moeten komen.

Een ondernemer zegt het treffend: “Het concept is prima, maar zolang het meer gedoe dan gemak geeft, blijft het daar rustig.”