Waarom ik de deur altijd op slot doe, ook als mijn gezin thuis is — en waarom dat discussie oplevert

Het is zo’n onderwerp waar iedereen wel iets van vindt: draai jij de voordeur op slot terwijl je thuis bent? Een vrouw die liever anoniem blijft, zorgde onlangs voor wat opschudding toen ze vertelde dat ze dat standaard doet, zelfs als het huis vol familie zit.

Dat brengt de echte vraag naar boven: hoe ver ga je om je gezin en je huis te beschermen? Zodra we weggaan, gaat de deur zonder nadenken op slot, maar als je binnen bent voelt het minder vanzelfsprekend. Op het forum Mumsnet schreef de vrouw dat ze, ook met iedereen thuis, vaak gewoon de sleutel omdraait.

“Ons huis staat in een nette, rustige buurt met weinig criminaliteit,” legde ze uit. “Maar door de jaren heen is het een paar keer voorgekomen dat iemand midden op de dag via een openstaande deur naar binnen liep, snel wat meenam en wegrende — terwijl er gewoon mensen thuis waren.”

Volgens haar was zo’n incident behoorlijk schrikken, zeker voor een oudere buurtgenoot die alleen woonde. In de twaalf jaar dat ze daar wonen is het misschien twee keer gebeurd, maar ze kiest liever voor zekerheid dan achteraf balen.

Haar gezin vindt het wat overdreven. De volwassen kinderen en haar partner denken dat het in zo’n veilige wijk niet nodig is. Toch blijft ze erbij: liever preventief handelen dan spijt hebben als het misgaat.

Toen haar verhaal rondging, reageerden veel ouders. Een flink deel steunde haar en zei dat zij óók de voordeur op slot doen als ze thuis zijn. Zoals iemand het samenvatte: “Waarom zou je het makkelijk maken voor iemand die kwaad in de zin heeft?”

Er waren ook mensen die toegaven dat ze binnen de deur juist niet vergrendelen. Ondanks die verschillen was de toon overwegend positief en stond de meerderheid aan de kant van de moeder. Laat in de reacties op Facebook weten wat jij hiervan vindt!