Je kent dit iconische jaren 90-spotje, maar weet je nog welk product erbij hoorde?

Halverwege de jaren ’90 kwam Fruit Joy met een opvallende, grappige tv-spot die razendsnel de aandacht van heel Nederland trok. Niet de bekende Fruit Joy-snoepjes speelden de hoofdrol, maar een Fruit Joy-ijsje met verschillende felgekleurde lagen. De commercial werd in no time een klassieker en is nog steeds zo’n spot die je meteen herkent uit die periode.

De commercial

De spot speelt zich af in een auto met een gezin. Op de achterbank zit een kind te genieten van een Fruit Joy-ijsje en roept enthousiast: “Hé, het is groen!” De vader pakt die opmerking letterlijk op, rijdt dwars door rood en veroorzaakt een botsing. Na de klap kijkt het kind onverstoorbaar naar het ijsje en zegt droog: “Nou is-ie weer rood.”

De humor zit ’m in het verwarren van de kleuren van het ijsje met die van het stoplicht. Een kort, droog moment dat je meteen bijblijft.

Waarom werd het zo’n hit?

Door de eenvoud en de scherpe timing. In minder dan dertig seconden krijg je een compleet verhaaltje dat zowel kinderen als ouders aanspreekt. Het ijsje staat centraal, maar de onverwachte draai tilt de spot ver boven gewone productpromotie uit.

Nostalgie-factor

Hoewel de Fruit Joy-ijsjes al tijden niet meer in de vriesvakken liggen, is de reclame voor iedereen die in de jaren ’90 opgroeide pure nostalgie. De herkenbare gezinssituatie, de onverwachte punchline en de knallende kleuren gaven de commercial een echte cultstatus.

Jaren ’90-klassieker

De Fruit Joy-autospot hoort thuis tussen de iconische Nederlandse reclames uit de jaren negentig. Net als de campagnes van Rolo (“Had je nou maar een Rolo gegeven”) en Melkunie (“Nog zo’n lekkere dag”) laat deze commercial zien hoe humor en herkenbaarheid een boodschap laten hangen.