In het verleden speelden kinderen vooral buiten met eenvoudige speelmaterialen zoals knikkers, maakten ze springen met een touw of speelden ze verstoppertje. Ze vonden zelf avonturen uit in de natuur, bouwden hutten en bedachten spelletjes samen met buurtvriendjes. Fysiek bezig zijn en sociaal contact stonden centraal in hun spel. Tegenwoordig speelt technologie een dominante rol in het leven van kinderen. Ze spenderen veel tijd aan videogames, tablets en smartphones, vaak binnen en alleen. Hoewel digitale spellen creativiteit en probleemoplossend vermogen kunnen bevorderen, missen kinderen soms de spontane, fysieke en sociale ervaringen die vroeger zo vanzelfsprekend waren. De manier van spelen is daarmee flink veranderd.
Zentralbild Biscan 15.7.1955 Ernte-Kinderkrippe helpt boerenvrouwen en landarbeidsters met hun werk. Naast de al lang bestaande kleuterschool in Groß-Germersleben, Kreis Wanzleben, is er voor de zomer- en herfstmaanden een oogst-crèche opgezet, waar kinderen tot drie jaar terechtkunnen. Hierdoor kunnen de moeders zonder zorgen meedoen aan de oogst. Op de foto: in de oogst-crèche, Peter Herbing (zoon van de landgoed-agronoom) heeft zich in een karretje genesteld en Horst Brauer (zoon van een coöperatieboer van LPG “Bördeland”) trekt hem vrolijk door de tuin.
In het voorjaar gingen kinderen vaak naar vijvers en slootjes, gewapend met glazen potjes en een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Ze zochten naar kleine beestjes in het water die ze voorzichtig oppakten en thuis bewonderden. Deze activiteit bracht ze dichter bij de natuur en leerde hen over groei en verandering. Herinner je je dat gevoel nog? Weet je waar dit over gaat?
Lees verder op de volgende pagina…