Herken jij deze nostalgische kinderactiviteiten van vroeger?

In vroegere tijden waren kinderen vooral buiten te vinden met knikkers, sprongen ze touwtje of speelden ze verstoppertje. Ze bedachten allerlei avonturen in de natuur, bouwden hutten en verzonnen spelletjes met de buurtkinderen. Lichamelijke activiteit en sociale interactie stonden centraal in hun speeltijd. Tegenwoordig is technologie een belangrijke factor geworden in het leven van kinderen. Veel van hun tijd besteden ze aan videogames, tablets en smartphones, vaak binnen en alleen. Hoewel digitale spelletjes de creativiteit en probleemoplossende vaardigheden kunnen stimuleren, missen ze soms de spontane, fysieke en sociale ervaringen die vroeger zo normaal waren. Het speelgedrag van kinderen is dus behoorlijk veranderd.

Zentralbild Biscan 15.7.1955 Ernte-Kinderkrippe ondersteunt moeders en vrouwelijke landarbeiders bij hun werk. Naast de al bestaande kleuterschool in Groß-Germersleben, Kreis Wanzleben, werd voor de zomer- en herfstmaanden een speciale kinderopvang geopend voor kinderen tot drie jaar, zodat moeders zorgeloos konden deelnemen aan de oogst. In de opvang arriveert Peter Herbing in een karretje en Horst Brauer, zoon van een boer, trekt hem vrolijk door de tuin.

In het voorjaar waren kinderen vaak te vinden bij vijvers en slootjes, bewapend met glazen potten en een grote nieuwsgierigheid. Ze zochten naar kleine beestjes in het water die ze voorzichtig opschepten en thuis bewonderden. Deze activiteit bracht ze dichter bij de natuur en leerde ze over groei en verandering. Herinner jij je deze eenvoudige vreugde?

Scroll voor het antwoord naar beneden

 

 

Zat jij er meteen bovenop? Nee? Lees hieronder verder voor het antwoord!

Vroeger gingen kinderen graag naar de dichtstbijzijnde vijver of sloot om kikkervisjes te verzamelen. Met glazen potten of oude jamblikjes gingen ze op pad om de kleine beestjes te vangen. Dit eenvoudige spel was niet alleen leuk, maar ook leerzaam; ze konden de verandering van kikkervisje naar kikker van dichtbij meemaken. Het verzamelen gebeurde vaak in groepjes, wat ook een sociale ervaring gaf. Het was een manier om de natuur te ontdekken en een band met de omgeving op te bouwen. Deze activiteit bracht een gevoel van verwondering en avontuur met zich mee.