Vroeger hielden kinderen zich vooral bezig met buitenspelen, met simpele dingen zoals knikkers, touwtjespringen of verstoppertje. Ze bedachten hun eigen avonturen in de open lucht, bouwden hutten en verzonnen spelletjes met buurtvriendjes. Beweging en sociale contacten stonden centraal in hun speeluren. Tegenwoordig speelt technologie een grote rol in het leven van kinderen. Ze brengen veel tijd door met gaming, tablets en smartphones, vaak binnen en alleen. Terwijl digitale spelletjes creativiteit en probleemoplossende vaardigheden kunnen bevorderen, missen kinderen soms de spontane, fysieke en sociale ervaringen die vroeger zo vanzelfsprekend waren. Het speelgedrag van kinderen is hierdoor flink veranderd.
Zentralbild Biscan 15.7.1955 Ernte-Kinderkrippe ontlast Bäuerinnen und Landarbeiterinnen van hun werkdruk. Naast de al jaren actieve kleuterschool in Groß-Germersleben, Kreis Wanzleben, is er voor de zomer- en herfstmaanden een oogst-kinderbewaarhuis ingericht, waar kinderen tot drie jaar welkom zijn. Op deze manier kunnen moeders zonder zorgen deel uitmaken van de oogstactiviteiten. UBz: In de oogst-kinderbewaarhuis: Peter Herbing (zoon van de agronoom van het volksgoed) zit in een wagentje en Horst Brauer (zoon van een coöperatieve boer van de LPG “Bördeland”) trekt hem vrolijk door de tuin.
Kinderen gingen in de lente vaak naar de vijvers en sloten, gewapend met lege potjes en een flinke dosis nieuwsgierigheid. Ze speurden naar kleine beestjes in het water die ze voorzichtig opschepten om thuis te bestuderen. Deze activiteit bracht ze dichter bij de natuur en gaf hen inzicht in groei en verandering. Kun jij die eenvoud nog herinneren? Weet je waar dit over gaat?
Lees het antwoord op de volgende pagina…