Brandgevaar bij e-bike-accu’s neemt toe: zo blijf je veilig en voorkom schade

Het lijkt erop dat accu’s van e-bikes steeds vaker in brand vliegen, zo meldt de regionale brandweer in Gelderland. Laatst ging het mis in een slaapkamer in Wijnchen, waar een accu tijdens het opladen vlam vatte. De kazernes in Noord-, Oost- en Zuid-Gelderland hebben geen exacte statistieken, maar ze geven aan dat ze minstens eens per maand uitrukken voor branden met accu’s van elektrische fietsen, scooters of hoverboards.

Er is een speciaal team opgetuigd dat deze incidenten onder de loep neemt en probeert te achterhalen wat er precies misgaat. Dat is lastiger dan je denkt, want de bron van het vuur is niet altijd helder. Iemand van de dienst zegt: “Als de oorzaak al vooraf duidelijk is, valt zo’n zaak buiten het onderzoek. Daardoor kan het echte aantal branden waarbij accu’s betrokken zijn hoger liggen.” De brand in Wijchen ontstond in een slaapkamer door een accu die tijdens het laden doorsloeg. Het huis raakte flink beschadigd en de bewoner liep verwondingen aan zijn handen op toen hij de brandende accu zonder bescherming naar buiten wilde gooien.

In een ander incident, met Henk Smits uit dezelfde plaats, liep het ook volledig uit de hand. Terwijl hij op de e-bike van zijn vrouw naar zijn werk in Nijmegen reed, knalde de accu en sloeg die meteen in de brand. Hij beschrijft de schrik: “Voor ik het doorhad, schoten er felle vlammen uit de accu. Geen klein gespetter, maar flinke vuurpluimen. Wonder boven wonder kon ik nog afstappen. Mijn werkkleding was gesmolten en mijn broodjes waren gewoon geroosterd.”

Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid speelt dit probleem al langer, maar in 2017 kwam het veel minder vaak voor. Je vraagt je af: hoe kan het dat het nu toeneemt? Heeft de sterke groei in de verkoop van e-bikes in de afgelopen twee jaar er iets mee te maken? En zijn fietsaccu’s brandgevoeliger dan die in telefoons of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen denkt van wel, al kan hij het niet hard bewijzen. “De cellen lijken op die in laptops, maar er zitten er meer bij elkaar en ze moeten meer vermogen leveren, ook tijdens het opladen. Dat zorgt voor extra warmte en waarschijnlijk ook voor meer risico.”

De NVWA onderzoekt op dit moment de veiligheid van dit soort accu’s. In hun jaarplan lees je dat de behoefte aan draagbare energie voor mobiele apparaten blijft groeien. Het is een innovatieve markt met onbekende risico’s, en er zijn incidenten bekend met exploderende batterijen. Meer onderzoek is nodig, maar over de lopende bevindingen doen ze nu nog geen uitspraken.