De vooruitzichten voor elektrische auto’s in Duitsland zijn bepaald niet rooskleurig. Particulieren én bedrijven haken af, terwijl benzine- en dieselmodellen juist aan populariteit winnen. Duitse dealers rekenen daardoor op een pittig jaar voor de verkoop van EV’s.
Een peiling van het Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe onder 348 autodealers laat zien hoe groot de terugval is. In de eerste helft van dit jaar lag de verkoop van elektrische auto’s aan consumenten 47 procent lager dan in dezelfde periode van 2024. Ook de zakelijke markt kreeg een flinke dreun, met een daling van 41 procent.

Verkoop keldert fors
De tegenvallende cijfers zorgen voor sombere verwachtingen bij Duitse verkopers. Maar liefst 91 procent van de ondervraagde dealers denkt dat de verkoop aan particuliere EV-kopers dit jaar slecht tot zeer slecht uitvalt. In de zakelijke hoek verwacht 84 procent eveneens een mager jaar.
Niet alleen volledig elektrische modellen leveren in. Ook plug-in hybrides raken uit de gratie bij zowel particulieren als zakelijke rijders. In de eerste helft van 2025 daalde de verkoop van PHEV’s aan particulieren met 37 procent ten opzichte van een jaar eerder. Bij zakelijke klanten ging het om een min van 33 procent.
Tegelijk zie je dat auto’s met traditionele verbrandingsmotor weer terrein winnen. Onder consumenten nam de verkoop van benzine- en dieselauto’s in de eerste helft van het jaar met 24 procent toe. In het zakelijke segment was er een plus van 20 procent.
Volgens Duitse autohandelaren komt de dip vooral door de hogere aanschaf- en leaseprijzen van EV’s en plug-in hybrides. Daarbovenop spelen zorgen over restwaarde, een tekort aan laadpunten en het ontbreken van laadmogelijkheden thuis. Veel dealers zien brood in e-fuels en vragen om extra steun van de overheid voor deze synthetische brandstoffen als alternatief.
Met de huidige ontwikkeling blijft de toekomst van elektrisch rijden in Duitsland onzeker. De voorkeur verschuift richting verbrandingsmotoren, terwijl de discussie over duurzame alternatieven gewoon doorgaat.