Haven lam door massale blokkade
Een groot deel van de Rotterdamse haven lag gisteren urenlang plat door een grootschalige actie van de groep Geef Tegengas. Activisten versperden met spandoeken, tonnen en houten bouwwerken de toegangen van Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals. Het effect was meteen merkbaar: binnen no-time stonden lange rijen trucks muurvast en viel het logistieke verkeer op de Maasvlakte vrijwel compleet stil.
Waarom deze bedrijven in het vizier?
De actie sloot aan bij een internationale protestdag tegen grote logistieke bedrijven die volgens de actiegroep betrokken zouden zijn bij wapenleveranties aan Israël. RWG werd bewust gekozen omdat activisten zeggen dat via die terminal containers met militair materieel richting het Midden-Oosten gaan. Het gaat nadrukkelijk om aantijgingen van de activisten; de bedrijven zelf hebben dat niet publiek bevestigd.
Sfeer slaat om tussen chauffeurs en actievoerders
Op de Tweede Maasvlakte liep de spanning snel op. Sommige chauffeurs toonden begrip voor de boodschap, maar naarmate de wachttijd opliep, sloeg bij anderen de irritatie om in woede. Op beelden zie je dat een paar truckers betogers wegduwen, spandoeken lostrekken en zelfs proberen met hun voertuig door een blokkade heen te breken. Omstanders meldden dat meerdere activisten zijn geslagen voordat de politie arriveerde.
Volgens een woordvoerder van Geef Tegengas gingen een kleine groep chauffeurs over de schreef en raakten voertuigen van activisten beschadigd. De organisatie zegt zelf geen fysiek geweld te gebruiken: het moest een vreedzame actie blijven, aldus de woordvoerder, maar “niet iedereen wil luisteren.”
Vastgeklonken en zelfs de kranen in
Rond half elf waren er naar schatting zo’n honderd demonstranten aanwezig. Ze ketenden zich aan elkaar vast en versperden de weg met houten constructies en vaten, waardoor ingrijpen lastig werd. Palestijnse vlaggen waren duidelijk zichtbaar en spandoeken met teksten als “Maersk verdient aan genocide” hingen aan de hekken. Een paar activisten klommen bovendien in havenkranen, wat extra veiligheidsmaatregelen noodzakelijk maakte. Onder toezicht van de politie haalden havenmedewerkers hen later naar beneden.
Uren stilstaan en groeiende ergernis
Het vrachtverkeer zat muurvast. Tientallen vrachtwagens stonden langdurig stil, tot frustratie van chauffeurs en planners. Sommigen klaagden dat hun hele dagplanning in duigen viel en dat ze gewoon hun werk wilden doen. Anderen hadden begrip voor de boodschap, maar vonden de blokkade de verkeerde aanpak. De politie was met meerdere teams aanwezig en probeerde rond het middaguur de situatie stap voor stap te de-escaleren. Door de kettingen en constructies duurde het tot ver in de middag voordat de meeste blokkades waren opgeheven.
Protestdag in Nederland en daarbuiten
De acties op de Maasvlakte en in Schiedam stonden niet op zichzelf. In heel Europa werden die dag spoorlijnen, havens en distributiecentra stilgelegd die volgens activisten gelinkt zijn aan militaire handel met Israël. Ook elders in Rotterdam werd het spoor naar de haven bezet door honderden demonstranten, waardoor treinen tijdelijk niet konden rijden. Daar greep de politie sneller en steviger in: actievoerders werden van het spoor gehaald en met bussen afgevoerd.
Politie: demonstreren mag, onveilige situaties niet
Aan het einde van de middag was het iets rustiger, maar de spanning bleef voelbaar. Delen van de Maasvlakte gingen dicht en vrachtwagens werden omgeleid. De politie benadrukte dat demonstreren toegestaan is, zolang de veiligheid niet in het geding komt. Volgens de politie zorgen blokkades als deze voor gevaarlijke situaties op de weg en bij terminals.
Politiek en havenbedrijf verdeeld in reactie
Politieke reacties liepen uiteen. GroenLinks en BIJ1 verdedigden het recht om te protesteren en vroegen om duidelijkheid over mogelijke wapenexporten. VVD en PVV noemden de blokkade onacceptabel en risicovol. Het Havenbedrijf meldde dat het internationale vrachtverkeer zwaar werd verstoord en dat wordt bekeken hoe soortgelijke acties in de toekomst sneller kunnen worden beëindigd. De economische schade zou aanzienlijk zijn.
Online fitties en scherpe woorden uit de sector
Op social media barstte de discussie los. De hashtag #GeefTegengas was urenlang trending. Een deel van het publiek prees de actievoerders om hun lef; anderen vonden dat vooral de verkeerde mensen werden getroffen. Vanuit de transportsector en agrarische hoek klonken harde reacties: oproepen tot stevig optreden en boetes voor blokkades gingen rond, met verwijzingen naar chauffeurs die na een lange week gewoon naar huis willen.
Wat volgt nu?
Geef Tegengas wil doorgaan zolang er volgens hen via Nederlandse havens wapentransporten lopen. De groep vraagt bedrijven als Maersk, RWG en APM om “hun handen niet vuil te maken aan oorlog”. Ondertussen blijft de vraag waar de grens ligt tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en gevaarzettend protest. De komende tijd moet blijken of dit een eenmalige remactie was of het begin van een langere reeks acties.