Autorijden in Nederland kost al een aardige duit. De prijzen voor brandstof zijn een van de hoogste in Europa, grotendeels vanwege de hoge accijnzen. Daar bovenop betaal je ook nog eens btw over die accijnzen – we hebben het hier over belasting op belasting. Helaas houdt het daar niet op: binnenkort wordt er een extra toeslag ingevoerd door een nieuw systeem van de Europese Unie.
Wat houdt ETS2 in?
ETS2 staat voor het Emissions Trading System 2, en is een uitbreiding van het nu al bestaande Europese systeem voor emissiehandel (ETS). Waar de huidige versie vooral gericht is op de industrie, zal ETS2 ook invloed hebben op ons dagelijks leven, zoals je woon- en reiskosten. Met andere woorden: als je in Nederland woont en rijdt, zul je ongetwijfeld te maken krijgen met meer kosten.
Wat gaat dit doen met de brandstofprijzen?
In het ETS moeten bedrijven betalen voor hun CO₂-uitstoot door emissierechten te kopen. Met ETS2 breidt dit idee zich uit naar consumenten, zoals bij brandstof. Het is verwacht dat de prijs hierdoor met zo’n 10 cent per liter benzine en 12 cent per liter diesel stijgt.
Energieplatform 1komma5 waarschuwt echter dat het bedrag flink hoger kan uitvallen. Bij een ongunstige CO₂-prijs zou de stijging kunnen oplopen tot wel 45 cent voor benzine en 52 cent voor diesel per liter. Voor iemand die jaarlijks 20.000 kilometer rijdt, kan dat leiden tot meer dan 600 euro extra kosten per jaar.
Waarom wordt deze maatregel genomen?
De Europese Unie is vastberaden haar klimaatdoelen te halen, en dat gaat niet zonder flinke investeringen. Met ETS2 willen ze vervuilers laten betalen: als je bijdraagt aan de uitstoot van broeikasgassen, moet je daar financieel voor opdraaien. Tegelijkertijd vermindert men de subsidies voor elektrische voertuigen. Het idee is dat de kosten voor voertuigen op fossiele brandstoffen omhoog gaan, zodat elektrisch rijden vanzelf aantrekkelijker wordt.
Extra prijsstijging voor Nederland
In Nederland is er nog een bijkomende factor: op dit moment is er een tijdelijke korting op de brandstofaccijnzen. Als deze wordt beëindigd – wat zeer waarschijnlijk is – stijgt de prijs met nog eens ongeveer 25 cent per liter. Samen met de ETS2-heffing kan de totale prijsstijging oplopen tot wel ruim 70 cent per liter. Echt een flinke tegenvaller voor Nederlanders die met de auto gaan.
(Bron artikel: topgear)