In een ander incident, met Henk Smits, een inwoner van dezelfde stad in Gelderland, liep het ook flink uit de hand. Terwijl hij op de elektrische fiets van zijn vrouw naar zijn werk in Nijmegen reed, barstte de accu opeens in vlammen uit. Henk vertelt over het schrikwekkende moment: “Voordat ik het wist, waren er grote vlammen die uit de accu kwamen. Het waren geen kleine vonkjes, maar echte vlammen! Gelukkig kon ik snel van mijn fiets springen. Mijn werkkleding was verbrand en mijn lunch was geroosterd.”
Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is dit een bekend probleem dat in 2017 minder vaak voorkwam. Maar waarom gebeurt het nu steeds meer? Is er een verband tussen de toename van het aantal verkochte elektrische fietsen en het stijgende aantal brandincidenten? Zijn de accu’s in fietsen gevoeliger voor brand dan die in smartphones of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen, een bedrijf dat allerlei soorten accu’s verkoopt, denkt van wel, maar kan het niet volledig bevestigen. “De cellen zijn hetzelfde als die in laptops, maar er zijn er meer van en ze moeten meer vermogen leveren, ook tijdens het opladen. Dit kan leiden tot meer warmteontwikkeling en misschien ook een groter risico op brand.”
Het onderzoek naar de veiligheid van deze batterijen ligt bij de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). In hun jaarplan schrijven ze dat de vraag naar draagbare energie voor mobiele apparaten blijft stijgen. Deze industrie is innovatief maar brengt onbekende risico’s met zich mee en er zijn meldingen van exploderende batterijen. Het is duidelijk dat verder onderzoek nodig is, maar voorlopig kunnen er geen uitspraken worden gedaan over de resultaten van het lopende onderzoek.