Aanzienlijke verkoopdaling
De sombere verkoopcijfers zorgen voor pessimisme onder Duitse autoverkopers. Een overweldigende 91 procent van de ondervraagde dealers denkt dat de verkoop van elektrische auto’s aan consumenten dit jaar slecht tot zeer slecht zal zijn. Op de zakelijk markt verwacht 84 procent van de dealers slechte verkoopcijfers.
Niet alleen zuiver elektrische voertuigen hebben het zwaar. Ook plug-in hybrides raken uit de mode bij zowel particulieren als bedrijven. In de eerste helft van 2024 is de verkoop van plug-in hybrides aan particulieren met 37 procent afgenomen vergeleken met vorig jaar. Voor zakelijke rijders is er een afname van 33 procent.
Tegelijkertijd is er een duidelijke stijging in de vraag naar voertuigen met traditionele verbrandingsmotoren. De verkoop van benzine- en dieselvoertuigen is in de eerste helft van het jaar met 24 procent gestegen onder Duitse consumenten. Ook in de zakelijke sector is er een toename van 20 procent te zien.
Duitse autohandelaren geven aan dat de hogere aanschaf- en leasekosten van elektrische voertuigen en plug-in hybrides een belangrijke reden zijn voor de teruglopende verkoop. Andere redenen zijn onder andere onzekerheid over de restwaarde, onvoldoende laadvoorzieningen, en het gebrek aan laadmogelijkheden thuis. Veel dealers zien kansen in e-fuels en roepen op tot meer steun van de overheid voor deze alternatieve brandstoffen.
Gezien de huidige trends is de toekomst van elektrische auto’s in Duitsland onzeker. De voorkeur verschuift richting auto’s met traditionele motoren, wat vragen oproept over de elektrische mobiliteit in het land. Terwijl de verkoop van elektrische auto’s afneemt, blijft de discussie over duurzame alternatieven doorgaan.
(Bron: Autovisie)