Binnenkort gaan de kosten voor het bezitten van een auto in Nederland flink omhoog vanwege wijzigingen in de wegenbelasting. Deze verandering, die in 2025 van kracht wordt, verhoogt de kosten voor veel automobilisten. In zeven van de twaalf provincies worden de opcenten aangepast, en daarnaast worden de belastingvoordelen voor elektrische en hybride voertuigen geleidelijk afgebouwd. Wat dit betekent voor jou als autobezitter, hangt af van verschillende factoren, maar vooral bestuurders van elektrische auto’s zullen de impact merken.
Tot nu toe hoefden volledig elektrische voertuigen geen wegenbelasting te betalen, maar deze vrijstelling stopt op 1 januari 2025. Vanaf dan gaan eigenaren van elektrische auto’s 25% van het standaardtarief betalen. Dit percentage zal de jaren daarna elk jaar verder stijgen tot het in 2030 op gelijke hoogte is met het volledige tarief. Deze aanpassing laat zien dat de stimulans voor elektrisch rijden verandert.
Hoeveel je aan wegenbelasting betaalt, hangt af van de provincie waar je woont en factoren zoals de CO2-uitstoot, het gewicht, en het brandstoftype van je auto. Volgens auto-expert Tim Roks van AutoTrack speelt vooral het gewicht een grote rol. Elektrische auto’s wegen door hun batterijen vaak meer dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor, wat resulteert in hogere belastingen. Bijvoorbeeld, een elektrische Volkswagen Golf is ongeveer 300 kilo zwaarder dan de benzinevariant, wat zich uit in de belastingkosten.
Toenemende Belastingen voor Automobilisten
Hoewel bestuurders van elektrische auto’s in 2025 nog van enige korting profiteren, moeten ze in 2026 al 75% van het normale tarief betalen. Roks legt uit dat het voertuiggewicht steeds belangrijker wordt bij de aanschaf van een elektrische auto. Naast de verhoogde basiswegenbelasting, die in 2025 met 1,2% stijgt door inflatiecorrectie, krijgen autobezitters ook te maken met hogere provinciale opcenten, die per regio sterk kunnen verschillen.
In provincies zoals Friesland, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg worden deze opcenten verhoogd. Dit kan voor sommige automobilisten leiden tot tientallen tot zelfs honderden euro’s aan extra kosten per jaar. Als je verhuist van een provincie met lage opcenten naar een met hogere, zoals van Overijssel naar Gelderland, kunnen de jaarlijkse kosten flink stijgen. Voor dieselrijders en zwaardere elektrische auto’s zijn deze stijgingen nog meer merkbaar.
Ook hybride voertuigen worden beïnvloed door de nieuwe belastingregels. Plug-in hybrides zien hun belastingvoordelen langzaam verdwijnen. Vanaf 2025 betalen bestuurders van hybride auto’s 75% van het standaardtarief en in 2026 verdwijnt de korting helemaal. Daardoor worden de kosten voor hybrides vergelijkbaar met die van traditionele brandstofauto’s.
De veranderingen in de wegenbelasting treffen alle autobezitters, maar de impact verschilt sterk per voertuig en woonplaats. De fiscale voordelen van elektrische en hybride auto’s verdwijnen, wat het belangrijk maakt om bij de aanschaf van een auto goed op de belastingtarieven en bijkomende kosten te letten. Wat denk jij van deze veranderingen? Laat jouw mening weten op onze Facebookpagina!