In Nederland kun je er niet meer omheen: de elektrische fiets is overal te vinden. Deze e-tweewielers bestaan in allerlei vormen, van stoere fatbikes tot snelle speed pedelecs. Het zijn allang niet alleen de ouderen die geïnteresseerd zijn in deze fietsen; tegenwoordig genieten mensen van alle leeftijden van het gemak dat de elektrische fiets biedt. Dit heeft helaas wel geleid tot een stijging in het aantal ongelukken op de weg. Hierdoor is er opnieuw veel discussie over mogelijke veiligheidsmaatregelen, waaronder het idee van een verplichte helm.
Veiligheid voorop
Als het gaat om de veiligheid van e-bikers, is de helm een belangrijk onderwerp van gesprek. Onderzoeken tonen aan dat het dragen van een helm het risico op ernstig hoofdletsel aanzienlijk kan verminderen. Vooral onder oudere gebruikers van e-bikes heeft dit geleid tot een toename van het aantal mensen dat een helm draagt. De boodschap is duidelijk: een helm kan wat oncomfortabel zijn, maar veiligheid staat voorop, vooral omdat je met een elektrische fiets behoorlijk wat snelheid kunt halen.
Regelgeving: Helm en Rijbewijs
Voor speed pedelecs geldt al een helmplicht, maar voor de gewone elektrische fiets is er in Nederland nog geen verplichting om een helm te dragen. Daarnaast wordt er ook nog niet over een rijbewijs voor e-bike bestuurders nagedacht. De overheid wil mensen juist meer laten fietsen vanwege de gezondheids- en milieuvoordelen en is bang dat extra regels mensen kunnen ontmoedigen om de auto vaker te laten staan en de elektrische fiets te pakken.
Jeugd en de Helm
Vooral jongeren zien het niet zo zitten om een helm te dragen. Hoewel ze de elektrische fiets steeds vaker gebruiken om naar school of werk te gaan, is er weinig enthousiasme voor het dragen van een helm. Dit is in contrast met de toenemende acceptatie onder oudere e-bike gebruikers en benadrukt de behoefte aan bewustwordingscampagnes specifiek gericht op jongeren.
Hoe staat Nederland ervoor?
Het is interessant om te bekijken hoe Nederland presteert in vergelijking met andere Europese landen als het gaat om helmverplichtingen. In sommige landen moeten kinderen onder de 12 bijvoorbeeld verplicht een helm dragen als ze fietsen of een elektrische fiets gebruiken. Andere landen, zoals Zwitserland en Oostenrijk, hebben specifieke regels voor e-bike gebruikers ingevoerd. Door te leren van deze internationale benaderingen, kunnen Nederlandse beleidsmakers beter inspelen op de toekomst en veiligheid van de e-bike in ons land.