Zóveel ga jij betalen door de extra Timmermans-belasting

De Europese Commissie sleutelt stilletjes aan noodplannen om te voorkomen dat jij en miljoenen andere Europeanen binnenkort worden geconfronteerd met fors oplopende energie- en brandstofkosten. Aanleiding is een nieuwe klimaatheffing die direct voortvloeit uit de plannen van oud-Eurocommissaris Frans Timmermans.

Vanaf 2027 moeten aanbieders van gas, benzine en diesel afrekenen voor de CO₂-uitstoot van hun producten. Klinkt alsof vooral grote bedrijven geraakt worden, maar de rekening belandt uiteindelijk bij de consument.

Volgens ramingen van het Nederlandse kabinet kost dit een gemiddeld huishouden straks enkele honderden euro’s extra per jaar, terwijl kleine ondernemers rekening moeten houden met €450 tot ruim €1.000 aan extra uitgaven.

Klimaatheffing kan prijzen doen ontsporen

De prijs voor CO₂-uitstoot waar bedrijven mee te maken krijgen, gaat jaar op jaar omhoog. Hoe duurder uitstoten wordt, hoe meer alles wat leunt op fossiele brandstoffen in prijs stijgt: autorijden, verwarmen, koken, vervoer.

Op papier moet dat mensen aanzetten om te verduurzamen, maar in de praktijk is de vrees groot dat vooral mensen met een kleine beurs de hardste klappen krijgen. Verschillende lidstaten waarschuwen dat een nieuwe heffing op gas en brandstof kan uitmonden in massale onvrede – vergelijkbaar met de Franse gelehesjesprotesten.

Brussel werkt aan een ‘noodrem’

Om te voorkomen dat energieprijzen op hol slaan, werkt de Europese Commissie aan een “schokdemper”. Die moet ingrijpen zodra de CO₂-markt te duur wordt. Een van de opties is om tijdelijk extra emissierechten uit te geven, zodat de prijs kunstmatig omlaag gaat.

Het plan komt van Eurocommissaris Wopke Hoekstra, die de zorgen van lidstaten probeert te sussen. Tegelijk wil hij vasthouden aan de start in 2027, uit angst dat uitstel de geloofwaardigheid van het Europese klimaatbeleid zou aantasten.

De kostbare nalatenschap van Frans Timmermans

De heffing is onderdeel van de Green Deal, het grote klimaatpakket dat Timmermans als Eurocommissaris lanceerde. Dat moest Europa in 2050 klimaatneutraal maken, maar zorgt nu voor politieke spanningen en verdeeldheid.

Steeds meer landen en partijen vinden dat het groene ideaal is doorgeslagen in bureaucratie en kosten. Duitsland en Italië willen het verbod op nieuwe brandstofauto’s in 2035 terugdraaien, terwijl in het Europees Parlement een rechtse meerderheid klaarstaat om stevige milieuregels af te zwakken.

Na de laatste verkiezingen schuift Brussel zelf op richting een meer pragmatische, centrumrechtse koers, met meer focus op betaalbaarheid en minder op symbolische klimaatgebaren.

De rekening dreigt bij jou te landen

Hoe dit uiteindelijk uitpakt, hangt af van hoe stevig Brussel die ‘schokdemper’ inzet. Vast staat dat de ‘Timmermans-taks’ een nieuwe vaste kostenpost wordt voor miljoenen Europeanen.

Als je nu al moeite hebt om de energierekening te betalen, kun je straks een extra tik verwachten bij de pomp en op je gasnota. En hoewel de Commissie het “eerlijk klimaatbeleid” noemt, vragen steeds meer mensen zich af: hoe eerlijk is een transitie waarin de gewone man het meeste betaalt?