De onthulling: Wie was deze jongen?
Antwoord: Joris Driepinter
Joris Driepinter is een figuur die in de jaren ’60 en ’70 opdook in verschillende melkadvertenties. Het karakter werd ontworpen door de Deense ontwerper Ib Antoni Jensen (1929-1973) en bedacht door de Nederlander Dimitri Frenkel Frank. De eenvoudige vormen van Joris waren gekoppeld aan een verhaal dat geïnspireerd was door strips zoals Superman en Batman. Door dagelijks drie pinten melk te drinken, kon de originele Joris Driepinter buitengewone kracht tonen, zoals het optillen van een olifant.
Veel van de teksten voor de Joris Driepinter-campagne werden geschreven door Mies Bouhuys. Er werden strips en verhalenboeken over Joris Driepinter gepubliceerd. Zijn verhaal moedigde kinderen aan om dagelijks melk te drinken, wat werd aangeprezen als essentieel voor sterke botten en een gezond lichaam. Zo werd Joris Driepinter een onmisbaar deel van de Nederlandse popcultuur, en zijn naam en boodschap klonken nog tientallen jaren na.
Herinner jij je nu de poster aan de muur of de strip in de kinderboekenkast? Misschien heb je zelfs zijn avonturen gelezen! Joris Driepinter was niet zomaar een naam; hij stond symbool voor een hele generatie en hun overtuigingen over gezondheid.