De verborgen supermarkttrucs die je portemonnee leegtrekken (en hoe je ze ontwijkt)

Verpakkingen in de supermarkt zijn de laatste jaren niet alleen gekrompen. Producenten hanteren nog een andere streek: ze veranderen de receptuur. Volgens de Consumentenbond worden ingrediëntenlijsten aangepast terwijl je dezelfde prijs, of zelfs meer, moet afrekenen. Dat zorgt voor flink wat ophef.

Verpakking én receptuur op de schop

De Consumentenbond nam 600 producten onder de loep en vergeleek die met varianten van vijf jaar geleden. Bij ongeveer een kwart bleek de samenstelling gewijzigd.

Soms zijn het kleine receptaanpassingen, maar er zijn ook forse ingrepen. Zo bevatten de lekkerbekjes van Albert Heijn vijf jaar terug 66 procent vis; nu is dat nog maar iets boven de helft.

Bij Plus zie je hetzelfde patroon. De bosvruchtensiroop ging van 19 procent bosvruchten naar slechts 6 procent.

De prijzen gaan niet mee omlaag

Dit soort wijzigingen komt vaak voor bij huismerken, maar A-merken doen net zo goed mee. Neem Bertolli vloeibaar: dat zat ooit op 20 procent olijfolie, nu nog maar 7 procent. Je zou verwachten dat de prijs omlaag gaat als de kwaliteit terugschakelt, maar niets daarvan. Prijzen blijven gelijk of gaan zelfs omhoog. Dat is op z’n minst wrang.

Albert Heijn zegt dat de lekkerbekjes beter smaken met minder vis, omdat het paneermeel de smaak zou dragen. Klinkt dat voor jou ook een tikje ongeloofwaardig?

Plus geeft aan dat mensen vooral het aroma van de siroop proeven en dat het lagere aandeel bosvruchten daarom prima is.

Vertrouwen in supermarkten onder druk

De Consumentenbond kijkt kritisch naar het gedrag van supermarkten en fabrikanten. Die beweren dat de kwaliteit niet onder de wijzigingen lijdt, maar volgens de bond is dat wel degelijk het geval. Woordvoerder Joyce Donat zegt dat een echte verbetering groot op de verpakking zou staan, en dat zie je nu niet terug.

Op etiketten staat de samenstelling natuurlijk vermeld, maar jij weet niet hoe hetzelfde product jaren geleden was opgebouwd. Zo worden consumenten stilletjes op het verkeerde been gezet, juist in een tijd dat steeds meer gezinnen moeite hebben om rond te komen. Door te besparen op dure ingrediënten en de prijs gelijk te houden, stijgen de marges — en groeit de frustratie bij klanten. Fabrikanten snijden in kostbare grondstoffen terwijl het prijskaartje blijft hangen, en dat wekt begrijpelijkerwijs veel irritatie.