De prijzen stijgen continue
Deze soort veranderingen zie je vaak bij huismerken, maar ook de grote merken zijn schuldig. Neem Bertolli vloeibaar als voorbeeld, dat vroeger 20 procent olijfolie had, en nu maar 7 procent. Je zou verwachten dat de prijs daalt als de kwaliteit mindert, maar dat is niet zo. De prijzen zijn hetzelfde gebleven of zelfs gestegen. Dit is zowel schokkend als vreemd.
Albert Heijn zegt dat hun lekkerbekjes nu beter smaken met minder vis erin. Volgens hen is juist het paneermeel de sleutel tot de smaak. Vind jij dat ook zo ongeloofwaardig?
Plus komt eveneens met een uitleg voor hun veranderingen. Zij zeggen dat mensen vooral de smaak van de bosvruchtensiroop waarderen, dus is de reductie van het bosvruchtgehalte geen probleem.
Vertrouwen in supermarkten
De Consumentenbond is sceptisch over de supermarkten en fabrikanten. Ondanks beweringen van supermarkten dat de kwaliteit niet te lijden heeft onder deze veranderingen, denken zij dat dit wel het geval is. “Als een product werkelijk verbeterd is, zou dat wel groot op de verpakking staan. Dat is nu niet zo,” zegt Joyce Donat.
Supermarkten zetten de samenstelling wel op de etiketten, maar consumenten weten vaak niet hoe het product vijf jaar geleden precies was. En zo worden we, beste mensen, weer een beetje voor de gek gehouden. Het gebeurt juist in een tijd waarin veel gezinnen moeite hebben rond te komen. Supermarkten doen dit puur voor extra winst. Ze snijden in de dure ingrediƫnten, terwijl de prijs hetzelfde blijft.
Fabrikanten beknibbelen op dure ingrediƫnten, terwijl de prijs ongewijzigd blijft. Dit zorgt voor veel frustratie bij consumenten.