Stijgende kwaliteit
Een studie van Cornell University, waarbij twee groepen dezelfde buffet kregen maar verschillende prijzen betaalden, geeft fascinerende resultaten. Het bleek dat degenen die meer betaalden voor hun maaltijd, het eten beter beoordeelden. Wanneer mensen minder betaalden voor exact hetzelfde eten, waren ze minder tevreden en gaven ze het lager cijfers.
Dit legt een psychologisch trucje bloot dat All You Can Eat-restaurants toepassen: door de prijzen te verhogen, kunnen ze je aan het idee helpen dat het eten van hogere kwaliteit is. Of je een eetervaring positief of negatief vindt, zit dus grotendeels in je hoofd.
Een andere slimme techniek van All You Can Eat-restaurants om je te ontmoedigen te veel te eten is door kleine porties te serveren. Onderzoeken laten namelijk zien dat mensen minder nemen als er minder aangeboden wordt. Misschien is het dus een goed idee om de volgende keer een à la carte etentje te overwegen. Zo kun je volop genieten zonder de slimmigheden en verborgen trucs die All You Can Eat-restaurants je proberen voor te schotelen.